Vis pris med Mva

Så vi har nå forvaltet over 125 000,- for våre kunder for å skape maks utbytte av kronene sine. I snitt fra alle våre kunder ligger vi på 5 i ROAS (Return On Ads Spent). Noen av kundene ligger også opp mot 10. Hvordan har vi fått det til? Enkelt regnestykke på ROAS: 125 000 x 5 = 625 000,- 

La oss bare gå rett til kjernen med en gang. En god plan og strategi er alt! For dere som sitter å trykker på “Fremme” knappen i Facebook for å booste, slutt med det! Dette er ikke en quick fix knapp! Når du ser denne knappen, å trykker på den… Hvilken strategi har du bak den? Hva tror du denne vil gi deg? Nå skal vi ikke dypdykke så mye inn på dette tema, men heller se på hvordan i alle dager vi nå tjener penger til alle våre kunder.

Som tidligere nevnt er det så klart en strategi som må ligge i bunn. Du er nødt til å sette deg ned å forstå kjøpsløpet til dine kunder. Altså den totale handleopplevelsen. Samme som en varehussjef føler og ser på hver morgen han tar seg en runde rundt i butikken før han åpner opp dørene. Når kunden først ser annonsen, så ønsker du at dem skal komme innom butikken, når de kommer innom butikken, ønsker du naturligvis at de handler. Derfor tror vi det er viktig at man noen ganger setter på seg “kundebriller”, å går gjennom kjøpsløpet til sine egne kunder. Dette er noe av det første vi gjør før vi i det hele tatt tenker på noe annonsering. Om vi skal inn på Facebook, Google eller andre kanaler. Dette må være i system og på plass først.

Når vi har funnet det løpet vi mener er perfekt for å gi kundene en god opplevelse, begynner vi å “sende” kunder inn. Men er det så enkelt å bare sette opp en annonse, så løser det seg? NEI! Vi ser alt for ofte kunder som oppretter en annonse, målretter denne mot hva de “tror” er kundene dems. De vil ha flest mulig klikk, og mest mulig trafikk. Men vi vil heller ha 1000 klikk, med 50% konvertering, enn 100 000 klikk, men 0% konvertering.

Første målet du burde sette deg, før du faktisk begynner å jobbe med annonsering er, “Hvor mye er en kunde verdt for deg/ditt produkt”. La oss si du skal selge en jakke til 1000,- <- Hvor mye er du villig til å betale for denne kunden. 300,-? Nå begynner du å danne deg et bilde for hvilket budsjettmål du burde sette deg. For de som driver større nettbutikker burde dette regnestykket gå på snitthandlekurv og total konvertering i nettbutikken. Da må man tenke sånn: 

– Nettbutikk har en konvertingsprosent på 4%

– For hver 100 besøkende, selger du i snitt til 4 personer

– Snitt handlekurven er på 350,- 

– Hvor mye koster det deg da å få 100 besøkende av den kvaliteten som gjør at nettbutikken er på 4%?

– La oss si store deler av trafikken din som handler kommer fra Google, snittpris pr klikk er 5,- ( for enkelhetens skyld).

– Okey, så nå vet vi at 5×100 = 500,-  <- Som det i snitt vil koste deg å få 100 besøkende, som igjen vil gi deg 4 kunder. 

– 4 kunder vil i snitt handle for 350,- <- 350 x 4 = 1400,- 

– Om du fremdeles henger med er fasiten:  500,- koster det deg å få 1400,- i omsettning

– Nå kan vi begynne å skalere. La oss si vi nå bytter ut 500,- med 50 000,- 

– Da vil du ha potensiale for 140 000,- i omsetning. 

Nå har du mange veier å gå. Noen gode tiltak vil være å jobbe med konverteringen på nettbutikken din. Hvordan kan vi øke 4% -> 15%? Hvorfor ikke sette opp en kampanje på Facebook, som følger opp alle som har vært inne i nettbutikken din, men over tid glemmer deg? I snitt bruker mennesker 7 dager på å ta en avgjørelse på en handel. Derfor er det viktig at du “popper” innom den potensielle kunden en gang i blant, bare for å si at du fremdeles har en ganske så god nettbutikk og produkter 🙂

 

Her er et eksempel på hvordan vi har satt opp en kampanje for en av våre kunder som har nettbutikk med salg av produkter. Denne er da så klart på Facebook. 

Annonse 1:

Med denne annonsen har vi fokus på klikk. Mest mulig relevante klikk, men her har vi fokus på å bli sett og gjør oss til kjenne i det potensielle markedet vi jobber i. “Hei, her er vi, dette er hva vi selger”.  Dette setter vi opp som en kampanje over tid med en totalbudsjett, og IKKE dagsbudsjett. Vi målretter annonsen for Klikk. Det vil si at vi måler vår konvertering her i antall klikk, mot antall besøkende.

Annonse 2:

Nå henter vi raskt inn data fra annonse 1, og bygger oss opp et bedre bilde av hvordan type mennesker som er interessert i våre produkter. Så vi kan si at annonse 1 er mer for analyse, annonse 2 bruker vi resultatet til å målrette oss mer.  Nå vil vi at annonsen skal ha fokus på de som ser på utvalgte produkter og legger i handlekurv. Dette er gode indikasjoner på en potensiell kunde. Her måler vi konvertering på de som da legger i handlekurv. Vi tilnærmer oss også kunden på et mer personlig plan også i denne annonsen.

Annonse 3:

Nå henter vi inn data fra annonse 2. Alle som nå har vist interesse for et produkt, eller lagt i handlekurv får nå en egen annonse med dette produkt. For å minne de på hvor de kan få for å kjøpe det. Dette er annonsen som tar opp de som faller av på annonse 2. Denne setter vi på dags budsjett. Denne har også som formål å få opp konverteringen.

 

Dette er en av mange måter å sette opp annonser på. Men vi har sett at dette er en fin start på en funnel/trakt, for nettbutikker som selger fysiske varer.

Så hvordan klarer vi å ligge på x5? 

Vi skulle ønske det fantes en rask vei til dette, og spesielt for de kundene vi er helt opp mot x10 i ROAS. Vi har totalt nå 65 annonsere gående i vår Business Manager, og bak hver enkelt av dem ligger det en plan, og sammen har de en jobb. Å tjene penger til våre kunder. 

 

Ønsker du at vi skal ta en titt på din annonsering? Ikke nøl med å ta kontakt 🙂 

Nøkkelen ligger i en god plan, strategi og vilje til å lykkes! 

Morten Hansen

Digital markedsfører & Webutvikler, FreshWeb

Få nyttige tips fra Morten

0
    0
    Handlevogn
    Handlekurven er tomTilbake til butikk
      Calculate Shipping